Jóga Győr

Az astanga vinyásza jóga a hatha jóga egyik összetett formája, azonban nagyban eltér a többi jógairányzattól. Erőteljes és dinamikus. A gyakorlás folyamatosan, megállás nélkül zajlik a légzés ritmusára. Aki szereti a kihívásokat és a dinamikus mozgásformákat, nem fog csalódni!

 

Az „astanga” szanszkrit szó jelentése – nyolc ág – Patandzsali nyolclépcsős jógarendszerére utal. Patandzsali Maharishi feltehetőleg az i.e. 2. században élt nagy indiai bölcs volt, aki jóga szútráiban nyolc lépcsőből álló módszert javasol a szamádhi (megvilágosodás) eléréséhez. Innen kapta nevét az astanga (nyolcágú) jóga. A rendszer célja tehát a szamádhi állapotába jutás, az ezt elősegítő lépcsőfokok pedig a következők:

• erkölcsi előírások,

• önfegyelem gyakorlása,

• ászanák,

• légzőgyakorlatok,

• érzékek visszavonása,

• koncentráció,

• meditáció és

• szamádhi.

Ezek alapján az ászana csak piciny szelet az egészből, mégis rendkívül fontos szerepe van abban, hogy később tovább tudjunk lépni a további szintek irányába.

 

A ma ismert astanga vinyásza sorozatokat Sri Krishna Pattabhi Jois tette világhírűvé, aki a legendás Sri Krishnamacharya tanítványa volt. A vinyásza rendszer a mozgás és a légzés szigorú összhangját jelenti. Lényege az, hogy minden egyes ki- és belégzésre meghatározott mozdulatot végzünk, az ászanákat pedig öt (vagy több) légzésig tartjuk. A rendszer lelke az úgynevezett trisztána (a figyelem három fókusza), azaz az ászana, a hangos légzés (udzsáji) és a dristi (tekintet irányítása, meghatározott ponton tartása). Utóbbi kettő elősegíti az elme lecsendesítését. Az ászanákat a bandhák teszik könnyeddé, stabillá és biztonságossá. A bandhák fizikai szinten izomzárakat jelentenek, a finom testen belül pedig a prána (életerő) szabályozását irányítják. A légzés és a bandhák együtt belső hőt fejlesztenek a testben. A belső hő pedig a hajlékonyság növelése mellett beindítja a tisztító folyamatokat, ugyanis a gyakorlás során az izzadtsággal távoznak a testből a szövetekben felhalmozódott méreg- és salakanyagokat.

 

Az astanga vinyásza rendszerben fix ászanasorozatokat gyakorlunk, szám szerint hatot, mindenki a számára megfelelő(ke)t, amelyeket változatlan formában (kötött gyakorlatsor) végzünk hetente hatszor (szombat kivételével minden nap). A teli- és újhold napjai hagyományosan pihenőnapok.

 

A sorozatokat három csoportba soroljuk:

• Jóga csikitsza (jógaterápia): a fizikai test rendbetételére szolgál.

• Nádi sódhana (nádik tisztítása): az idegrendszer tisztítását végzi.

• Szthíra Bhága A, B, C, D (szilárd erő): az előző hatások elmélyítése a célja.

 

Az első sorozat célja továbbá a fizikai test megerősítése, a hajlékonyság növelése, a szervezet tisztítása, illetve az egészség megőrzése és helyreállítása. Terápiás jellege ellenére már az első sorozat is komoly kihívások elé állítja a gyakorlókat. Különösen a figyelem összpontosítása és megtartása jelent nehézséget, hisz a gyakorlás során végig figyelni kell a bandhák megtartására, a lassú udzsájí légzésre, és ászanáról ászanára vezetni kell a dristit (tekintetet).

 

A sorozat ászanái egymásra épülnek, ezért tradicionálisan a gyakorlás addig tart, amíg el nem jutunk addig a testhelyzetig, amelyet már nem tudunk végrehajtani, ekkor a levezetés után relaxáció következik. Ha elértünk odáig, hogy a sorozat minden ászanáját megfelelően el tudjuk végezni, a tanítónk engedélyével továbbléphetünk a következő sorozatra. Ezzel a módszerrel bármilyen adottságokkal rendelkező gyakorló részesülhet a rendszer jótékony hatásaiból, és nem utolsósorban elkerülhetőek a sérülések.

 

A kötött gyakorlatsor nem jelenti azt, hogy monotonná vagy unalmassá válna a gyakorlás. Épp ellenkezőleg, a rendszeres gyakorlás gyors fejlődést von maga után. Egy idő után már nem kell azon gondolkodni, melyik ászana következik, minden figyelem befelé irányul. A gyakorlás egy olyan tükörré válik, amely a test és az elme aktuális állapotát is mutatja.

 

Az astanga vinyasa jóga „mellékhatásai”:

·                     javítja a test rugalmasságát,

·                     építi az izmokat, csökken a zsírszövet,

·                     erőt és állóképességet ad,

·                     erősíti a szív- és keringési rendszert,

·                     megindul a méregtelenítés,

·                     a gyakorlatok az összes inat és izmot nyújtják,

·                     javul a koordináció, az egyensúlyérzék,

·                     kialakítja a fegyelmet, a légzés, a bandhák és a drishti összekapcsolásával sikerül a tökéletes koncentráció,

·                     kiegyensúlyozottabbá, összeszedettebbé és higgadtabbá válik a tudat,

·                     oldható a stressz, emelkedik az energiaszint.

 

Források:

http://bandhaworks.hu/ashtanga-vinyasa-yoga/

http://www.mandalajoga.hu/astanga_mysore.htm

http://www.muditayoga.hu/?activities=ashtangavinyasajoga